En parallelhistorie er en måde at samarbejde om at skrive en historie sammen på. Det kan gøres med lidt større børn - 3., 4. klasse eller deromkring.
Først laver klassen sammen en skitse af en historie:
I kan fx tage udgangspunkt i et af de kapitler I har læst i Rune Ole fra Akelejevej. Eller I kan finde på jeres eget kapitel.
Historien deles op i fx 5 afsnit.
Derefter arbejder eleverne sammen i grupper - en gruppe for hver person i historien.
Grupperne har til opgave at skrive deres persons jeg-fortælling. Et afsnit ad gangen.
Hver gang eleverne har skrevet et afsnit færdigt, læser de hinandens afsnit og diskuterer:
Selv om personerne ikke forstår historierne ens, er det måske rigtig nok. Måske er der en pointe i at personerne faktisk har oplevet begivenheden forskelligt. Og dette er netop læringsperspektivet i denne arbejdsform: At eleverne får indsigt i at man kan opfatte en historie forskelligt. De udvikler med andre ord et grundlag for empati.
En parallelhistorie kan skrives på papir, men den kan også laves på en hjemmeside - og så bliver det meget lettere at læse hinandens historier.
Vi har oprettet en skabelon, så det er lige til at gå i gang - det kræver ingen teknisk kunnen at bruge den.
Se hvordan skabelonen ser ud og prøv den ved at klikke her.
Skriv en mail til trine@bundsgaard.net og bed om at få oprettet en parallelhistorie. Det koster ikke noget. Skriv dit navn, skolens navn og klassetrin i mailen. Og skriv navnene på de personer der er med i historien.
Webmaster:
Trine Bundsgaard |